Training

Training



Basisaanbod:

  • RetailHotSpots
  • Klantgerichtheid anno 2020 en verder
  • Storytelling
  • Winkelinzicht
  • Relevant zijn en blijven
  • Productkennis
  • Het belang van  de ingang
  • Creativiteit en je werk
  • Een klacht? Dank u!
  • Winkeldiefstal
  • ...

Gepersonaliseerd aanbod:

Zoals elke klant een persoonlijke bediening verdient, verdient u dat ook. Daarom stel ik voor dat we als eerste stap naar een opleiding rond de tafel  gaan zitten en zo de best passende opleiding uitwerken voor jou en je verkoopteam.


Een beetje meer uitleg bij het basisaanbod:

RetailHotSpots:

Er wordt heel veel aandacht besteed aan actieve verkoop, dit is en blijft zonder twijfel erg belangrijk. Maar onze klanten verwachten en willen zo veel meer dan dat. Een aantal van die verwachtingen leven bij de klant in het onderbewuste en het is aan ons, retailers, om deze bewust te gebruiken en hier op in te spelen .
Klanten winkelen graag ‘op zichzelf’ en ontdekken, op hun tempo, wat de winkel te bieden heeft. Daarnaast merken we ook dat ze erg emotioneel kunnen zijn en dus impulsief zijn in hun keuzes.
Dit maakt hen erg beïnvloedbaar tijdens hun aankopen, waar we perfect kunnen op inspelen via allerlei extra prikkels.
In deze opleiding ontdek je hoe je je klanten non-verbaal kan verleiden tot kopen door de sterke plaatsen van je winkel extra te benadrukken.
We gaan op zoek naar de hotspots van je winkel, en met eenvoudige en onmiddellijk toepasbare tips zie je hoe je deze zo optimaal mogelijk kan gebruiken.


Klantgerichtheid anno 2020 en verder:

Vaak hoor je zeggen dat klanten moeilijk geworden zijn, maar is dat wel zo? Wat verwachten klanten, en hoe beantwoord je hier het best aan?

De manier van aankopen heeft de laatste jaren een ware (r)evolutie ondergaan, en onze manier van verkopen moet hier op inspelen

Leer je klanten kennen en zorg er voor dat ze ook de volgende aankoop bij jou zullen doen. Maak van je klant een fan.

Storytelling:

Wees trots op je winkel, en durf dit ook te tonen aan je klanten. Onderscheid jezelf van je concurrenten door het verhaal dat je brengt. Een goed verhaal wordt immers vlotjes verder verteld. Hoe je dit aanpakt, wordt in deze opleiding duidelijk.

 Maak van je klant jouw 'storyteller'.

Winkelinzicht:

Hoe ziet een winkel er uit, wat is de logica en het nut van elk onderdeel  en waar moet ik rekening mee houden?

Een winkel wordt niet zomaar gevuld met allerlei koopwaar in de hoop deze zo snel mogelijk te kunnen verkopen.  Het is belangrijk om het gepaste product op de juiste plaats te leggen, en dit vraagt behoorlijk wat inzicht en denkwerk. Zo vermijd je ook dat je klant het gevoel krijgt dat hij/zij in een doolhof rond loopt.

Relevant zijn en blijven:

Dit is een verzekeringspolis voor de toekomst en het is dan meteen ook één van de belangrijkste uitdagingen waar je als retailer voor staat. De klant is zoekend en verwacht van ons dat we onderscheidend zijn ten opzichte van de anderen. De customer journey die onze klant aflegt is de laatste jaren sterk geëvolueerd en hierdoor moeten we onze rol als retailer herzien. We zijn niet langer het eindpunt van deze customer journey maar we zijn gewoon één van de onderdelen er van. Ken dus je klant en weet in welke stap hij/zij zich bevindt, enkel zo kan je je onderscheidend vermogen uitspelen.
Deze sessie roept vooral een aantal vragen op en we zullen samen op zoek gaan naar een mogelijk antwoord. Het antwoord op ‘Hoe blijf ik relevant?’ is uiteraard verschillend voor iedereen. En het zal ook geen lange-termijn-antwoord zijn aangezien relevantie nooit stil staat. Deze sessie is dus vooral een wake-up call en zal je alertheid verhogen.

Productkennis:

Hoe ga je om met productinfo, wat moet je kennen en wat niet, wat zal je vertellen aan je klant en wat niet?

Je klant heeft geen nood aan ellenlange technische verklaringen, maar toch kan je niet zonder productkennis. Deze opleiding is een introductie naar productkennis, een leidraad om op korte tijd veel productkennis te absorberen. En vervolgens juist en interessant te kunnen vertalen naar je klant.

Het belang van  de ingang:

Een klant maakt op veel verschillende momenten een indruk tijdens het winkelen maar de eerste is toch nog steeds de voornaamste.  De ingang (en de uitgang) is één van de belangrijkste zones in een winkel, maar niemand is er echt verantwoordelijk voor. Allerlei tips en tricks om dit efficiënt aan te pakken.

Creativiteit en je werk:

Creativiteit biedt je veel voordelen maar om het kort te maken: het zorgt enerzijds voor meer werkplezier, en anderzijds bezorgt het je meer (tevreden) klanten.

Met andere woorden, een must voor elke verkoper.

Een klacht? Dank u!:

Dit zijn de leuke extraatjes die er nu eenmaal bij horen. Maar ook bij moeilijke situaties moet je er als verkoper staan, en moet je je klant nog steeds een goed gevoel kunnen bezorgen.

Een klacht is een moment van waarheid, je klant biedt je een tweede kans om hem te verdienen.

Deze opleiding  vertelt je meer over de  'true value of a customer', en wat er van je verwacht wordt tijdens dit cruciaal moment.

Winkeldiefstal:

Helaas nog een moeilijke situatie. Nochtans zijn er tal van hulpmiddelen om dit te voorkomen,  en dan verwijzen we niet naar de technische hulpmiddelen zoals camera's en allerlei alarmsystemen. Ook als verkoper kan je veel voorkomen.

Of anders gezegd, hier wordt gekeken naar het belang van het 'juiste' onthaal en observerend werken.




Talent is good,

Practice is better,

Passion is best.




Clients:

Troc

Delhaize

Unizo

B&D

Gamma

Kone

Uitgeverij VanIn

Mediamarkt


Met dank aan PMO voor wie ik verschillende opleidingen voor winkelbedienden geef in verkoop, communicatie, klantvriendelijkheid, enz. bij o.a.

Carrefour, Delhaize, Carmi, Randstad, Adecco, VVKSO, vdab